I den trekantede glasfoyer stråler lyset ind, mens en trappe fører ned i mørket under jorden. Kontrasten er stor mellem lyset der brager ind, og mørket der pludselig omslutter én. Engang var der fyldt med vand hernede, udgravet midt i 1800-tallet, af Københavns vandforsyning, fordi man havde store problemer med kolera fra alle de private brønde der var i København. Det var før kloaksystemer og rindende vand.

Nu er det en kølig kælder, med vandpytter på gulvet. Et af de hemmelige steder der er blevet åbnet for offentligheden, og et af de mere spændende og anderledes udstillingssteder du kan finde i København. I løbet af sommeren 2018 er det kunstneren Jeppe Hein der har udsmykket rummet, og det er blevet en sanselig oplevelse, lige til at indtage dér under jorden.

 

Det er ikke et sted der hænger malerier og du finder heller ikke skulpturer på podier. Skiftende kunstnere leger med rummet, og laver installationer der understøtter, understreger eller danner kontrast til de fugtige kældervægge. Det er koldt og fugtigt, slidt og gammelt, og fantastisk inspirerende.

 

Jeppe Hein har brugt rummene til en sanselig rejse igennem menneskets sind. Først møder man nogle store runde metalliske spejle, der drejer sig stille rundt, og giver anledning til underlige spejlinger, af ydre og indre, af oppe og nede, og mig og dig. Så kommer en ild-installation , der bliver mere og mere hidsig, jo tættere man kommer på. Og sidst, et helt rum fyldt med syngeskåle, der momentalt bliver ramt af kugler som aktiverer skålenes helt særlige lydunivers.

Installationen lægger en fantastisk lydkulisse ud over hele udstillingen, alt mens de 10 syngeskåle udsender deres beroligende klang, og kuglerne leder tankerne hen på en livscyklus, med forudbestemte begivenheder.

Jeppe Hein er kendt for at lave kunstinstallationer der inddrager beskueren og gør beskueren aktiv. Nogle husker måske hans bænke der indtog Festugen i Aarhus for nogle år siden: De var nærmest smeltet ind i byen, og nogle af bænkene krævede en del af den der sad på dem.

Jeppe Hein er også manden bag springvandet på Aarhus Havn, der i cirkler kommer og går, og automatisk får folks vovemod aktiveret. Han har en tilsvarende cirkel placeret i parken foran Rijkmuseum i Amsterdam, og flere andre steder i verden. Han har engang i tidernes morgen, før han brød igennem som selvstændig kunstner, været assistent for Olafur Eliasson, som er mesteren i at aktivere sit publikum.

 

Det er en sanseoplevelse at besøge Cisternerne i Søndermarken, tæt ved Frederiksberg Slot.

 

I vinteren 17/18 var det japaneren Hiroshi Sambuichi der udstillede. Han havde fået bygget en træ-gangsti gennem hele komplekset, og så var der forskellige små tableauer og leg med spejle, mos og glas. Og bælgmørkt! Kun enkelte steder kom lidt lys ind, som reflekterede sig i spejlene og glasset, som gjorde installationerne synlige.

Det var som at gå rundt i et eventyr, hvor billederne kom frem af mørket med skiftende mellemrum. Og handlingen var til fri fortolkning.

Fordi det var så bevidst mørkt, udleverede man, til folk der var dårligt eller usikkert gående, små papirslamper med svagt led-lys i, som gjorde det muligt at se en lille smule. En rigtig fin oplevelse og en helt anden måde at bruge vandreservoiret på, end Jeppe Hein gør det.

Alt kan ske, i Cisternerne!

 

Besøg Cisternerne hvis du har lyst til en anderledes oplevelse end traditionel udstilling. Afsæt ca. en time til besøget. Og medbring gerne mad og drikke til at indtage i parken, når du er færdig med at sanse. Det er en god pause fra storbyens puls.

Jeg vil anbefale at du forsøger at komme i perioder hvor der ikke er så mange besøgende. På hverdage eller tidligt på dagen (åbner klokken 11:00). Lyde, lys og spejlinger er bedst når der ikke er alt for mange mennesker.

Jeppe Hein ”In is the only way out”. Cisternerne I Søndermarken, til 30. November 2018.

Læs mere: Cisternerne i Søndermarken

 

Jeppe Hein: “In is the only way out”. Cisternerne, Søndermarken.

 

Jeppe Hein: “In is the only way out”. Cisternerne, Søndermarken.

 

Jeppe Hein: “In is the only way out”. Cisternerne, Søndermarken.

 

Jeppe Hein: “In is the only way out”. Cisternerne, Søndermarken.

 

Hiroshi Sambuichi “The Water” – Cisternerne, Søndermarken. Januar 2018.

 

Det hele foregår under jorden. Cisternerne, Søndermarken. (Jan 2018)