Jeg går rundt på Van Gogh-museet i Amsterdam, sammen med hundredvis af andre mennesker. Museet er stort.

På anden etage er der en særlig stemning. Det er her alle de store værker hænger. Jeg har ingen forventninger, for jeg synes jeg kender de mest berømte af Van Goghs værker. Men jeg må jo hellere se dem, når nu jeg er i byen.

Så mister jeg pusten!!!

Der er stadig ca 10 mtr hen til solsikkebilledet, da jeg får øje på det. Dvs, jeg kan faktisk kun se den øverste tredjedel, fordi der står en kødrand af mennesker omkring det. Men – Jeg kan se tre solsikker der skinner som guld!

”HVAD???” Er min første tanke. Jeg har da aldrig lagt mærke til at han har lagt guld på, på alle de mange reproduktioner jeg har set gennem tiden. Men – det er som om især de tre mørke solsikker jeg kan se, de skinner… hmmm…

Jeg bevæger mig tættere på. Det kræver at jeg forcerer folkemængden. Det er tidligt på formiddagen, men det føles som om alle turister i Amsterdam har valgt at stå her, lige nu. Så på med rundsavene, og fremad.

To kustoder har et hyr med at undgå, at folk tager billeder. Dem der bruger blitz må selvfølgelig ikke, for det er ikke godt for billedet, pigmenterne i datidens maling falmer. Og dem der ikke har blitz må heller ikke, fordi museet hellere vil sælge et postkort i museumsbutikken. Og så er det i øvrigt voldsomt irriterende at stå og kigge på et billede, mens en masse mennesker står og holder telefonen op foran. Så det er nok også en service til de øvrige beskuere.

”NO pictures!!”

”NO photos!!” – lyder det konstant.

Jeg har aldrig helt forstået Van Gogh og alle hans prik-malerier. Jeg kan jo sagtens se at han er en dygtig colorist, og at han gjorde tingene på en anden måde. Men alligevel har det aldrig rigtig sagt mig noget.

De fleste kender nogle af hans største værker. Fx billedet af hans soveværelse, i komplementærfarver blå-orange. Eller natbilledet af en cafe. Og så er der jo solsikkerne!

I alt lavede han 5 solsikkebilleder. Og et af dem hænger på museet. Jeg har ofte siddet og kigget på billeder af solsikkerne. I bøger, på postkort og plakater. Når et maleri bliver gengivet og trykt i alverdens versioner, kan der ske det at det bliver ”slidt”. Altså ikke slidt som at malingen går af. Men slidt som at vi, alle dem der ser det, ender med at blive trætte af det. Det mister elementet af fantastisk. Tænk bare på Monets åkander. Eller PS Krøyers blå havbilleder. Slidt som bare pokker.

Respekt!! – Billedet er fantastisk! Lavet af stort set kun tre toner af gul, og så en lille lilla og grøn markør, fordi Van Gogh altid havde brug for komplementærkontrasten i sine billeder (=når man bruger to farver der står overfor hinanden i farvecirklen = giver spændstighed i billedet. Fx rød/grøn, blå/orange, gul/lilla. Læs mere om komplementærkontrast her). Men enormt god styring af de tre gule nuancer, og så alligevel så stort liv i billedet. Og så dér hvor han tager  fusen på mig: alle de mørke solsikker i billedet. Her har han skraveret dem med en spartel, så de er meget fint ruflede. Og så er billedet afsluttet med en ordentlig gang lak. Og det er så her det magiske sker: Projektørerne i loftet lyser ned på lakken, som med sin ruflede overflade får en masse småbitte lyspunkter. Og tilsammen ligner det guld!

WOW!!!

Min underkæbe lander næsten på gulvet. De lyse af solsikkerne er ikke lavet på samme måde, så de skinner anderledes i lakken. Mere roligt.

Nu er jeg jo ikke så naiv at jeg tror at van Gogh kalkulerede med projektørerne på museet. Billedet er malet i 1889, altså midt under den industrielle revolution, og udvikling af glødepæren var i fuld gang. Meeeen, van Gogh har nu nok mere tænkt i stearinlys og petroleumslamper.

Jeg er fuldstændig starstruck. Pludselig forstår jeg hvad alt postyret omkring det billede er!!!! Ganske enkelt sublimt! WOW!

Van-Gogh, der tog du fusen på mig! De solsikker som jeg altid har været sådan lidt… overbærende overfor, viser sig at give mig en stor kunstnerisk oplevelse, ved at se dem i virkeligheden. På trods af masende turister, emsige kustoder og dårlig plads. Som oberst Hackel ville have sagt: ”jeg STRRRRRRRÆKKER VÅBEN!” (som vist betyder noget i retning af at jeg overgiver mig).

På vej ud af museet slår jeg vejen forbi museumsbutikken. Her er solsikkebilledet igen. Plattet ud på paraplyer, krus, blyanter, dækkeservietter, puslespil, notesbøger og andet krimskrams…

Jeg går hastigt videre…

Har du læst artiklen om komplementærkontraster? Dem var Van Gogh helt vild med. Læs artiklen om komplementærkontrasten, og hop så tilbage hertil, og se om du kan finde den i solsikkebilledet!

Min skitsebog fra dagen hos Van Gogh i Amsterdam. Nogle gange giver det mening at købe et postkort og klæbe ind.

Van Gogh malede stort set hele sin kæmpe produktion af billeder indenfor ca 10 år (900 malerier og 1100 tegninger). Han er berømt for at have skåret sit ene øre af. Det var nu vist kun en øreflip, og han gjorde det for at gøre indtryk på maleren Gaugain, som han var blevet uvenner med. Van Gogh var alvorligt psykisk syg, og endte med at skyde sig selv i en alder af 37 år, men efterlod sig en stor samling af breve, så man i dag har et ret godt billede af hvordan han arbejdede og levede. Van Gogh er en af de mest betydningsfulde kunstnere i europæisk malerkunst, og de vigtigste værker hænger på Van Gogh museet i Amsterdam. Han tilhører impressionismen, som kendetegnes ved grove, tydelige penselstrøg, og her-og-nu-billeder der ikke er opstillede. Meget natur og stor farverigdom.  

Arken havde i slutningen af 2018 en stor udstilling med billeder af Van Gogh. Læs mere om udstillingen på Arken. 

Udsnit af Van Goghs solsikker. Kan du få øje på en lille komplementærkontrast?