Ca en gang om måneden viser jeg lidt rundt i mine skitsebøger. Nogle gange er der sket en masse, andre gange har det stået mere stille.

Læs mere her hvorfor jeg synes at skitsebøger er fantastiske til at lade op ved, og til at udvikle din kreative proces.

I denne måned har jeg været en tur i London. Det var en arbejdstur, med messe og konference, men heldigvis fik jeg også lige en time til rådighed, til at tage ind på et af verdens fedeste museer: Victoria &Albert. Museet udstiller Arts and Crafts fra hele verden, dvs kunsthåndværk i uendelige versioner. Denne gang havde jeg så kort tid, så det blev en tur rundt i en del af museet, og et lille skitseopslag med et par småbitte statuer i en montre. Mest fordi det lige var dér, der stod en dejlig bænk, og jeg trængte til at sidde rart efter flere dages messevandring.

Ååååh det var skønt at sidde dér på bænken. Lofterne er megahøje og selvom jeg sad ud for en lille montre, så føler man sig lillebitte i de monstrøst store rum.
Den opmærksomme læser vil opdage, at jeg fik sat hovedet forkert på ham gutten til højre. Så jeg flyttede den lige lidt til højre. Jeg har aldrig viskelæder med, når jeg skitserer ude i verden. Tingene bliver som de bliver, og det gør ikke noget at man kan se noget af processen.
Lige et ekstra billede fra Victoria&Albert: Læg mærke til at der går en mand i nederste højre hjørne. Bare lige for at få en ide om, hvad det er de har fået bugseret ind i det monstrøse rum. Og læg derefter mærke til de fantastiske historier der er hugget/tegnet ind i søjlerne.

En dag skal jeg altså til London hvor jeg sætter tid af til at skitsere mig igennem hele museet. mængderne af mønstre og strukturer på statuer, søjler, sølvtøj, billeder, tekstiler og så videre er evige. For slet ikke at tale om alle de forskellige versioner af flisemønstre i gulvene der er over det hele.

I Danmark har vi Danmarks Designmuseum (tidligere Kunstindustrimuseet) i Bredgade i København. Det er også et dejligt museum, og her er også mange ting at tegne og studere. De kan slet ikke følge med Victoria&Albert, men er et rigtig godt alternativ.

Her er en lille side der opstod en aften. Ikke planlagt, kun leg med materialer.
Først limede jeg nogle afriv fra en avis. Ikke dansk…kan du se hvilket sprog? jep, den var tysk. Ikke af anden årsag, end at det lige var den der lå på mit arbejdsbord. Herefter brugte jeg acrylmaling og en blød spartel. Først den røde, så den mellembå. Og ude i højre side en endnu mørkere blå.
Herefter tog jeg en metalskabelon oprindeligt til at dekorere vægge med. Den har jeg købt i en genbrugsbutik for en femmer. Tegnede rundt om den med en sort Posca-tusch. Posca-tuscher (eller acryl-tuscher, de kommer i mange forskellige brands, ikke kun Posca, som er et salgsmærke. Jeg har tidligere skrevet om acryltuscher her) har den helt store egenskab, at de er dækkende. Så man kan trylle rigtig meget med dem. Til sidst lidt hvid skrift og en løs streg med en hvid Posca.
Jeg er stadig igang med at udforske farven rød. Det er ikke en farve jeg føler mig særlig godt tilpas med, derfor udfordrer jeg den ofte, når jeg sidder med mine skitsebøger.
Ja, se nu lige her. Her er jeg ude i et studie af mønstre. Det er toppen af en bærepose i plastic. Den stammer fra Victoria@Albert – museet for kunst, håndværk og design i London. Verdens fedeste museum, for de af os der godt kan li’ mønstre overflader og strukturer.
Deres plasticposer fra museumsbutikken er naturligvis fyldt med fantastiske mønstre, og de er jo altid spændende at lege videre med.
Jeg har klippet det øverste stykke af posen, og med blyant lavet en lille mønsterleg nedenunder. Det er en god måde at træne øjne og hjerne i mønsterkonstruktion.

Denne tegning er ikke lavet i en skitsebog, men den bliver limet ind i een! Den stammer fra en lille tegneseance på Aros Kunstmuseum i Aarhus, hvor jeg deltog i en workshop med Horsens Billedskole / DM i Tegning.
Det handlede om “tegnecollage”. En tegning hvor man tegner fragmenter af forskellige ting, og forsøger at få dem sat sammen til en spændende komposition, på stedet, uden alt for meget planlægning. Jeg vil lege med denne disciplin fremover, og når jeg har fået lidt rutine i det, skal jeg nok fortælle om teknikken på bloggen her.
Jeg fandt et &-tegn en dag , i en genbrugsbutik. ca 6 cm høj. Her har jeg tegnet rundt omkring det, og vendt det spejlvendt. Der er noget enormt kraftfuldt over sådan nogle striber. Herefter gik det lidt galt, synes jeg. posca-tusch og farvekridt.
En lidt underlig side, men skidt med det, for jeg havde det dejligt mens jeg lavede den. Når man laver art journaling, er det vigtigt at man glemmer alt om at det skal “være pænt” og have potentiale til at blive indrammet. Det er i din skitsebog at du undersøger materialer, undersøger farver, nyder den tilstand du kommer i, og hvis du ikke er tilfreds med resultatet, så bladr om til den næste side, og find på noget nyt.