Kurset sagde: 3 teknikker på tre dage! – og det viste sig at blive et af de mest spændende, intense og nørdede kurser jeg har været på længe.

Planter bruges til inspiration overalt, til at tegne efter, udtrække farve, lave i papir, boligindrette, tørre. You name it, they do it! Og planter er enormt oppe i tiden.

Dette kursus handlede om at bruge planter til at lave mønstre på stof (og i et lille omfang også på papir). Følg med mens jeg fortæller om de tre teknikker.

ECO-PRINT

Er i familie med plantefarvning af garn. Man bruger planternes eget naturlige pigment, som “presses” ind i det færdige stof, vha kogning/dampning og eddike.

Stoffet opblødes i eddikevand. Eddiken tilføjer syre, som er med til at fremme processen. Herefter lægges plantedele på stoffet, de kan tilsættes forskellige stoffer i meget små mængder, fx jernvitriol som mørkner, eller kobbersulfat, som gulner. Eller citronsyre som lysner farverne. Men man kan også tilsætte krydderier, gurkemeje, chili etc. Og en meget smuk tilsætning er cochinelle, som er en bille der pulveriseres, og giver den smukkeste violette farve.

Når man har placeret sine plantedele, rulles stoffet op på en rundstok, og lægges i dampbad i to timer. Når det er afkølet kan man pakke det ud, og se hvad der er sket.

Blade og blomster er ved at blive rullet op i eddikevædet stof. Klar til to timers dampning.

Nogle planter er rigtig gode til teknikken, fordi de afgiver en masse pigment, andre afgiver nærmest intet. Og det er meget forskelligt hvad der kommer ud af det, alt efter årstid, og hvor man er i verden. Nogle steder er der langt mere pigment i planterne end der fx er her i det kolde nord.

Planterne skal være friske til processen.

På kurset lavede vi eco-print på forskellige typer af stof, alle i naturmaterialer, silke, uld, bomuld etc. Vi lavede også prøver på akvarelpapir, og det kom der nogle rigtig fine ting ud af.

Forskellige eco-print prøver. Det er med at prøve en masse forskelligt, så man ved hvordan det vil reagere.

Morgenfrue på silke med changerende baggrund. Morgenfruen er lige blevet løftet af, men stoffet er stadig spændt op.

SUNPRINTING

Til sunprinting skal du bruge en farve der fremkaldes ved hjælp af lyset i rummet. Og det skal være på stoffer af naturmateriale (bomuld, hør, silke, uld etc) .

Stoffet skal spændes ud på en trykkeplade, med nåle hele vejen rundt. Derefter lægges blomster og blade på, som skal ligge helt fladt.

Blomsterne skal være friske og fugtige, men da de skal være flade, skal du have ligget i pres i et par dage. (ikke længere, så man risikerer at de rådner)

Hvis de ikke er flade, vil de ikke lægge sig til stoffet, og der vil slippe uhensigtsmæssig lys ind.

Når planterne er på plads, skal de ligge der indtil stoffet er helt tørt. På det tidspunkt vil farven udenfor planterne have udviklet og stabiliseret sig, og under planterne vil den have blegnet, således at planternes kontur står tydeligt frem.

På dette tidspunkt kan man fjerne plantedelene, fjerne nåle og pille et helt fantastisk stykke stof af trykkepladen. Jeg er meget begejstret for denne teknik.

Sunprinting. De to nederste til venstre er grene og blade blevet fjernet, de øvrige mangler stadig at blive “fremkaldt”.

Plantetryk med bafixan.

PLANTETRYK MED BAFIXAN

Den tredje tryktenik indebærer at man skal have nogle pressede planter og plantedele, som slet ikke indeholder fugtighed mere.

Planterne bemales med den særlige bafixan-farve og tørres helt. Ja – det er noget nulre-arbejde!

Pressede blomster og grene.

De placeres på et stykke akvarelpapir, som evt. også har fået en bemalet bund.

Ovenpå det hele lægges et stykke stof, som skal være minimum 50 % kunstfiber, gerne mere.

Det hele lægges i en varmepresse, og efter 40 sekunder er der sket helt fantastiske ting.

Man fjerner stoffet og ser hvad der er sket. Selvom man har blandet farver, kan der ske meget igennem varmeprocessen. Nuancerne kan nemt flytte sig.

Andet tryk med samme papir og blomster vil oftest blive mere intenst i farverne.

Jeg er helt vild med denne teknik, som er enormt “nulre-styret”, og som samtidig er vild og uforudsigelig.

i midten akvarelpapir med basen på. til venstre første tryk. til højre andet tryk, hvor grenen er malet og flyttet lidt.

Om kurset:

Kurset blev afholdt på Emilielunden på Møn, som normalt er et kursuscenter der afholder sykurser. Lærere var tre lokale plantenørder og tekstildesignere, Laura Barüel, Mette Back og Henriette Lundbye Petersen (som også er biolog og havde medbragt mikroskop og masser af viden om planterne. )

Et vanvittigt spændende kursus, hvor der var mulighed for at arbejde på værkstedet fra tidlig morgen til sen aften. Det er længe siden jeg har været i så skønt et nørdeflow.

Jeg skal helt sikkert arbejde videre med de to af teknikkerne, sunprinting og bafixantryk. Deres stærke grafiske udtryk appellerer i den grad til mig.

Jeg glæder mig til at komme igang.