– Hvad kan jeg gøre ved at det falmer?

– Kan det være rigtigt at det ikke holder farven?

– Jeg har fuldstændig mistet lysten!

 

Der er en del der har skrevet til mig henover sommeren, fordi de har oplevet at papiret mister sin farve i sommersolen. Og ja, det gør papir jo. En avis bliver gul. En bog bliver brun på siderne, og forsidens farver falmer i solen.

Så selvfølgelig kan papirblomsterne heller ikke klare den i lyset, uden at de mister noget power. Og det kan også ske i et lyst rum, uden at der er sol.

Meeen – det skal man nu ikke lade sig slå ud af. Det er simpelthen noget med at undgå direkte sol, og så slå sig til ro med at blomsterne kan ændre sig, og bruge det positivt. Det kan nemlig blive en del af designet.

 

Og så er det også vigtigt at huske på, at alle de forskellige indfarvnings- og falmningsmetoder som er oplagte at bruge til vores dejlige crepepapirblomster, de er mulige, FORDI papiret kan smide farve. Det kan du se meget mere af i min bog “Crepepapirblomster 2 – farvning og finesser” hvor der for alvor leges med papirets nuancer.

 

Men lad os lige se nogle eksempler på falmninger.

 

Falmeeksempel nr 1:

Disse tre valmuer er ca 3 år gamle. De har klart fået en påvirkning af lyset og har ændret karakter. Men jeg synes egentlig deres nye vintagelook er ret flot. De har blot stået på en repos i min trappeopgang, og har enkelte gange fået lidt sol på sig, men ellers er det bare lyset i almindelighed der har gjort noget ved dem.

 

 

Og her kan du se dem sammen med papiret i den oprindelige farve.

 

Det er tydeligt at der er sket en del. Og hvis målet var at de skulle beholde de klare farver, så er det selvfølgelig noget skidt. Men – hvis man kan leve med at de ændrer sig og får et mere slidt look, så er de stadig ret velfungerende.

Man kan, for at hjælpe dem lidt på vej, sørge for at dreje vasen ind imellem, eller omrokere blomsterne, så de får lys fra flere retninger.

 

 

 

 

Falmeeksempel nr. 2:

Jeg har et andet eksempel som er endnu værre….eller, skal vi sige endnu mere interessant?

Disse to valmuer lavede jeg sammen med min veninde Anne-Marie som var på besøg for et par år siden. Vi bor langt fra hinanden, så vi ses ikke så tit. Hun fik valmuerne med sig hjem, og stillede dem i instrumentbordet i sin bil. Jeg tog et pænt Insta-venligt billede af dem inden hun kørte, og lagde dem på min Instagramprofil  @kroyerskvarter.dk

Hun tog et billede i instrumentbordet da hun kom hjem, og sendte til mig. Jeg tror ikke hun har tænkt så meget over billedet, andet end at ville vise mig at vi lidt var sammen, via blomsterne. Men billedet skulle vise sig at blive et vigtigt bevis.

 

Der gik et års tid.

En dag fik jeg igen et billede tilsendt fra Anna Marie.

Hun ville lige vise mig hvordan valmuerne så ud efter et helt år i bilens forrude.

De er totalt falmet!

Den eneste farve der er tilbage, er det sorte inde i bunden af støvdragerne på den oprindeligt sennepsgule valmue. Det blev nemlig lavet med en markertusch. Den petrolblå valmue er nærmest blevet cremefarvet, og den sennepsgule er cremefarvet i mange nuancer.

Det er jo faktisk ret sjovt, at hendes blomster nu er tone-i-tone hvid/creme. Selv stilken, som også var lavet i crepepapir.

Og det er et ret godt bevis på at blomsterne kan holde til meget, også en ret heftig falmning. Vi skal blot lade dem stå længe nok, og måske lige dreje dem ind imellem. Dette er et temmelig grelt tilfælde, og det er også en heftig behandling at lade dem stå i instrumentbordet i en bil. Men blomsterne har deres eget liv og det kan man omfavne eller afvise. Hvad tænker du?

 

 

 

Falmeeksempel nr 3:

Her har jeg en rose fra min tidligste start på crepepapirblomster, lavet i den papirfarve der hedder brændt orange. Den er falmet. Du kan se i bunden af blomsten hvor mørk den har været. Men læg mærke til, at stilken ikke er falmet. Det er fordi den er lavet af flora tape, det smalle bånd med voks på, som blomsterhandleren bruger i buketter. Denne floratape er brun. Bladene er lavet af en støvet grøn, som er blevet mere brunlig. (fabrikken i Italien har siden arbejdet med deres grønne farver, så denne brune burde ikke dukke op mere.)

Når der er flora tape på, falmer det ikke sammen med blomsten, og det synes jeg er virkelig uheldigt. Denne rose var faktisk årsagen til at jeg stort set holdt op med at bruge flora tape. Kun på blomster der skal stå i vand. Man kan sige at det ikke er slemt fordi den er brun. Men det ville være værre hvis den var grøn, og så med en skarp kant til de brungrønne blade.

Hvis jeg havde lavet stilken i samme papir som bladene, ville det hele have haft samme farve, og virket mere homogent. Og man kan jo altid male lidt på det, med Panpastel, akrylmaling eller lignende. (Min anden bog om crepepapirblomster, som udkom i oktober 2022, handler blandt andet om at farvejustere papiret. Læs mere her: CREPEPAPIRBLOMSTER 2 – Farvning og finesser   )

Du kan læse mere om mine overvejelser omkring floratape her.

Så en konklusion for mig er, at blomstens stilk skal beklædes med det samme papir som resten af blomsten. Så når selve blomsten får vintage-look, så følger stilken med, og de ældes og bliver vintage-smukke sammen.

 

 

Mange bruger spraylak med UV-beskyttelse.

Det lyder jo helt vildt godt, at man bare kan spraye det med noget, og så forsvinder falmningen.

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg havde lyst til at tjekke det grundigt, der tilbage i juli 2019. Men jeg købte en dyr UV-spray i en forretning med kunstnerartikler, og kom det på en lang række af papirfarver.

Så hang jeg det op i vinduet i 14 dage, med et stykke af samme farve ved siden af, som ikke havde fået UV-spray.

På billedet herunder kan du se resultatet.

Til venstre det “rå” papir. Her lilla og fyrregrøn. I midten det papir der hang i vinduet uden beskyttelse. Til højre papiret der fik beskyttelse. Det er ikke falmet helt så meget som uden beskyttelse, meeeen ….det er falmet.

 

Men UV-sprayen forhaler måske falmningen en lille smule.

Men hvis vi lige ser forbi at det er falmet, så se lige nogle vidunderlige nuancer der er kommet frem i papiret!!! Det er præcis det jeg mener, når jeg siger at vi skal prøve at bruge falmningen til vores fordel. Måske kan vi bruge det der dukker op?

 

Nyt udseende med UV-spray

En tillægsting er, at blomstens blade bliver klarere og mere dybe i farven, med uv-sprayen. Bladene bliver voksagtige og næsten helt transparente. Det er meget interessant, hvis man har lyst til den effekt på sine blomster. Men lad stadig være med at stille blomsterne i solen.

Nellikerne herunder stammer fra min anden bog om crepepapirblomster (CREPEPAPIRBLOMSTER 2 – Farvning og finesser ), og den til venstre har fået en gang UV-lak.

 

 

Såeh, kan du leve med at dine blomster falmer? Jeg kan.

Jeg har blomster som kun er fremme ved særlige lejligheder. Det gælder fx min store Amaryllis, som pynter til jul. Resten af året står den beskyttet i et skab.

Andre blomster får lov at være ude, og de får det look de nu får. Jeg sørger for at mine stilke ældes i samme tempo som blomsten, ved ikke at bruge floratape undtagen ved særlige tilfælde. Og så fornøjer jeg mig ofte med at ændre farve på papiret ved fx at dyppe i varmt vand, hvor det smider farve. Og det ville det ikke kunne, hvis papirets farve var helt lysægte.