Nogle gange oplever man noget som langt overgår fantasien. Og man kniber sig i armen over, at der er nogle der bare ikke har været bange for at tænke store tanker. 

Sådan har jeg altid haft det med Flora Danica-stellet. Ikke fordi jeg drømte om at eje det, men fordi hele tanken om stellet bare er…vild!

Så jeg er så begejstret over at Koldinghus har spurgt om jeg vil komme og afholde crepepapirblomsterkurser, med afsæt i nogle af blomsterne fra Flora Danica. De har nemlig åbnet en forrygende udstilling om stellet, som viser al vildskaben. 

(Disclaimer: Denne artikel er ikke sponseret, men der er linket til kurser som jeg skal afholde på Koldinghus.)

 

Stellet er bemalet med tegninger og kobberstik fra et af de mest ambitiøse bogværk i verden: Flora Danica, som afbilleder ialt 3240 vækster, som var naturligt hjemmehørende i Danmark (incl. Sverige og Island, som på det tidspunkt var en del af den danske enevælde).

Stellet blev lavet i 1800 forskellige dele, alle med sin helt egen plante, og med guldkanter og møjsommeligt udformede udtryk. Det blev brugt for første gang ved Christian d. 7.s fødselsdagstaffel i 1804. Idag er der 1530 intakte dele af det oprindelige stel tilbage, og det bliver i meget, meget sjældne tilfælde stadig benyttet af kongehuset til taffel.

Det er simpelthen et vildt, vildt stel.

 

 

Oplysningstiden

For at forstå hvordan stellet kom til verden, skal vi lige kigge lidt på perioden det blev skabt i.

Oplysningstiden (1750 -1800).

Det er i denne tid at man pludselig begynder at diskutere samfundets opbygning, diskutere faktuel og rationel naturvidenskab, fremfor gammeldags normer og kirkelige regler. Man arbejdede for at det var naturlovene der styrede verden, og ikke Gud.

Hvis du har set film eller læst om Struensee og Dronning Caroline Mathilde har du et godt eksempel på oplysningsfolk, som ville lave reformer og ændre verden. Og vide så meget som muligt. (Det gik så ikke så godt for de to, men det er jo en helt anden historie.)

Det var i denne tidsånd at man påbegyndte det kæmpestore arbejde med at kortlægge samtlige vækster i kongeriget, og lave det store flerbindsværk Flora Danica, som kan oversættes til “Den danske flora”‘.

Man ønskede at indsamle viden og skabe nytte af naturen, for alle de planter måtte kunne bruges til noget. Men der lå også et ønske om at kaste glans over det enevældige styre.

– Og en dag var der altså een eller anden der fik ideen, at male motiverne fra alle disse kobberstik over på porcelæn. Alle minutiøst korrekt gengivet, og alle med de latinske navne på bagsiden af porcelænet, så ingen var i tvivl om, at det er VIDEN og ikke bare noget der er klasket på for sjov.

 

 

Ikke kun det skønne, men det hele

I arbejdet med at bemale porcelænet, var der ikke noget med at tage de smukkeste vækster, som var appetitlige og skønne at spise sin mad på. Næh, man har taget alt muligt, uanset farve, form og appetitlighed.

Så man kan sagtens komme til at få serveret sin mad af en tallerken med små slimede svampe eller mycelier, mens naboen sidder med en tallerken som har en smuk hybenrose.

Oplysningstiden handlede jo netop om at få sandhederne frem. Viden frem for alt.

 

 

Christian d. 7.

Og hvis vi lige skal vende tilbage til Dronning Caroline Mathilde og Struensee, så er der jo en tredje, men vigtig person, i det forhold. Og det var Christian d. 7., som var gift med Caroline Mathilde, og i sin tid havde antaget Struensee som livlæge. Og iøvrigt var temmeligt psykisk ustabil.

Midt i hele dette trekantsdrama påbegyndtes arbejdet med Flora Danica bogværket i 1753. Ikke af de tre personer i dramaet, men af andre oplysningsfolk.

I 1772 faldt Struensee, og blev halshugget for landsforræderi. Arbejdet med Flora Danica fortsatte (selvom den ansvarshavende biolog gik af i kølvandet på Struensees fald) og først 122 år senere var det færdigt.

Men allerede i 1789 gik man i gang med at male det på porcelæn, og stellet kunne altså tages i brug til førnævnte Christian d. 7. s 55-års fødselsdag i 1804.

 

På Koldinghus har man lavet en forrygende udstilling om dette vilde stel, som altså tager sit afsæt i Christian d. 7.s fødselsdagstaffel som introducerede stellet.

Det er en fantastisk udstilling, som viser mange sider af sagen, formgivning, porcelænsmaling, håndtering og meget, meget mere.

 

 

 

Crepepapirblomsterkurser i forbindelse med Flora Danica:

D. 28. februar 2023 holder jeg kursus på slottet, i at lave erantis, som er en del af Flora Danica. Incl. rundvisning i udstillingen. 

 

d. 18. marts 2023 holder jeg kursus på slottet, i at lave lægestokrose, som er en del af Flora Danica. Incl. rundvisning i udstillingen. 

 

 

PS: Man kan faktisk købe stellet i nyproducerede udgaver. Det er vanvittigt dyrt, for alt laves i hånden i Danmark. Udstillingen omhandler kun det gamle oprindelige stel.