Om at være skabskongelig. Om at tolke på en opgave for 30 år siden. Og om hvordan verden egentlig har ændret sig, også her i min lille dam.

(Advarsel: ELENDIGE billeder, fra en tid hvor kameraer var sjældnere og dårligere kvalitet end i dag)

 

Fra modeshowet der blev holdt ved en senere lejlighed.

 

“Lav en kjole der er inspireret af det udleverede årti. Vælg et eller flere nedslag i årtiet og brug som inspiration. Kjolen må gerne være spektakulær.”

Ca. sådan lød opgaven, tilbage i 1992, da jeg var kommet gennem nåleøjet til designuddannelsen på TEKO og vi skulle i gang med en af de indledende opgaver.

I anledning af at Dronning Margrethe har besluttet at abdicere, og overlade tronen til sin søn, Kronprins Frederik, som altså lige om lidt er konge, har jeg været en tur i gemmerne og nede ad Memory Lane. Og på turen bliver det mere og mere tydeligt hvor meget verden har ændret sig. Også her hos mig.

 

Klar til fremlæggelse af opgaven på skolen. Modellen er en god bekendt jeg havde dengang.

Gamle fotos

I mit gamle, håndholdte, fotoalbum ligger der nogle billeder fra opgaven. Nærmere bestemt et modeshow som blev holdt i forbindelse med det. Vi havde alle lavet vilde og spektakulære kjoler, og selvom jeg ikke kan finde hverken opgaveformulering eller tegninger, så husker jeg det meget tydeligt.

På det tidspunkt var jeg det jeg vil kalde SKABSKONGELIG. Jeg var vild med at følge med i kongehuset, og vild med vores dronning. Men på det tidspunkt var det ikke noget jeg talte om. Det passede jeg ligesom ikke i de kredse jeg kom. Og slet ikke i designverdenen, hvor kongehuset nok mest sås som noget stillestående og traditionelt. Stik modsat hvad man som designer skulle være.

Men i al hemmelighed fulgte jeg meget med, og utallige gange har jeg siddet og set transmission fra diverse gallamiddage. Det var egentlig ikke kjolerne der tiltrak mig, selvom man kunne forestille sig det. Det var historien, traditionen og ritualerne. Jeg elskede det. i hemmelighed.

I denne opgave var jeg blandt dem der fik udleveret årtiet 1950’erne. Vores opgave var så i fællesskab at undersøge årtiet, individuelt vælge nogle emner og lave en kjole.

 

Fra modeshowet.

Da jeg havde indkredset årtiet, stod det mig klart at jeg ville fokusere på et enkelt år, nemlig 1953.

  • Det var året hvor der blev vedtaget en ny tronfølgelov, så prinsesse Margrethe kunne blive tronfølger. Det syntes jeg var virkelig interessant. Og også noget kvindefrigørende, som jeg normalt ikke ville tiltro et årti som 50’erne, hvor de fleste kvinder gik hjemme i traditionel husmoderrolle.
  • Jeg opdagede at 1953 også var det år hvor Thulebasen på Grønland med kæmpe paraboler blev indviet. Det var også en stor begivenhed dengang, fordi man pludselig kunne komme i kontakt med hinanden på nye måder.
  • Og så fangede jeg indlandsisen ind, som jo danner baggrund for Thulebasen.
  • Sidst men ikke mindst blev silhouetten til New Look , som eksploderede i starten af 50’erne, fordi man pludselig skulle vise at der var mere stof til rådighed, ovenpå en krig med knaphed, og så blev kjolerne helt vildt store i skørtet, men med en tydelig talje.

 

Så min kjole blev lavet med basis i de store paraboler, den hvide is, den nye kongelige tronfølger, og ikke mindst New Look.

 

Kjolens indhold: 

Kjolen blev syet af hvid hør, som blev afstivet med alskens indlægsmaterialer. Det hvide hør var indlandsisen.

Jeg konstruerede store wienerlæg hele vejen rundt forneden, for at skabe New Look-silhouetten.

Tydligt parabolfacon blev lagt både på overdel og på hoveddelen. og understreget af olivengrønne satinbånd i et afbrudt mønster.

Det kongelige element blev understreget af guldkroner forneden på wienerlæggene, og en kongekrone på toppen. Og en tydelig prinsesseagtig helhed.

Det hele blev understreget af en knaldorange top, og et par lange handsker. Og inderst var et stort inderskørt med stivere.

 

Ingen tvivl. Det var første gang min skabskongelighed gav en smule lyd fra sig. Og der var da heller ikke nogle problemer med det. Jeg overlevede, men der gik alligevel nogle år før den fik lov at komme ud i frit flor. Men det er en helt anden historie.

 

Det var en anden tid.

Det er en sætning man bruger ofte omkring alt muligt, og jeg kan faktisk se den så tydeligt på hele opgaven. For tøjbranchen, som jeg jo stadig bevæger mig i, har virkelig ændret sig, og hele designtilgangen og udførelsen har ændret sig.  Og når nu vi alle i disse dage kigger tilbage på dronningens virke, tillader jeg mig også at kigge tilbage på de helt konkrete ændringer der er sket her hos mig, lige på denne opgave, som jeg altid tænker tilbage på med varme følelser. Og med det in mente at jeg stadig er i branchen, som har bevæget sig med syvmileskridt.

  • Hele indledningen  og opgaveformuleringen. Den er meget konkret og fra en tid hvor man måske ikke helt havde design defineret som fag. Idag ville denne opgave nemt have været en som man havde lavet på en efterskole med design som valgfag. På designuddannelsen ville man ikke have været så konkret, men mere søgt en følelse og høje tanker.
  • Idag ville det have væltet med fotos, men dengang var de sjældne, og det er tydeligt på dette indlæg.
  • Idag ville tegninger være lavet i en adobeversion på computeren. Tegningerne til denne blev tegnet med farveblyant.
  • Idag ville mønstret sagtens kunne være lavet i et CAD program. Dengang var alt håndholdt.
  • Idag ville man have kunnet lave researchen på et par timer. Dengang brugte vi et par uger på det. Det handlede om at hente og gennemtrawle bøger på biblioteket. At bestille videoer hjem af gamle tvprogrammer, som man skulle pløje igennem. At gå ind og tjekke gamle avisartikler på biblioteket. Min datter på 21 år var målløs, da jeg forleden fortalte hvordan vi gjorde. For idag er vi jo bedste venner med google, og SoMe.

En dronnings abdicering giver anledning til et utal af indslag om alt det hun har været igennem og udført. Og det betyder også, at vi, som har været med i et stykke tid, også får fat i en masse gamle erindringer. Hvad med dig? Har du også gjort nogle tanker om tiden der gik?

(Billederne i denne artikel er gamle og sjældne, og kvaliteten bliver derefter. Heldigvis kunne jeg stadig finde kronen/hovedelen, så billederne af den er nye. )

 

Og så et lille efterskrift: 

For fem år siden var vi til et bryllup hos Sofie og Glenn, og til Sofies polterabend var der bud på hvad en brud kunne have på idag. Folk havde taget forskellige forslag med. Det var ret sjovt og uhøjtideligt. og jeg havde sendt 1953-kjolen med ind i løjerne. Så her har i Sofie på slap line, i en kjole der var fundet frem fra gemmerne. Og Sofie har selvfølgelig givet tilladelse til at vise billedet 🙂