En kunstners skitsebøger siger meget om ham og hans arbejdsmetode. De lukker os ind i maskinrummet, dybt inde i hovedet på kunstneren.

Lige i denne tid (frem til 27. marts 2020) har de to kunstnere Peter Birk og Hans Krull en fællesudstilling i Galerie Parnasse i Rosensgade i Aarhus, og de har generøst givet os en mulighed for at kigge i udvalgte skitsebøger, i en montre midt i den ret skønne, og meget farverige udstilling.

(Beklager lysindfaldet på billederne. Glasset på udstillingsmontren og loftslyset er tilsammen desværre ikke fotovenlige )

Meget forskellige skitsebøger

Et lille kig i Hans Krulls skitsebøger. Masser af streger fyldt med liv og saft og kraft, og hurtige akvarel-penselstrøg der understreger og beskriver.
Gengivet med tilladelse fra Kunstneren/Galerie Parnasse.

Hans Krulls skitsebøger er fyldt med farver og hurtige streger.

Peter Birks er ofte i skarpe sorte fineliner-tuscher, og står skarpt og undersøgende mod den hvide baggrund.

Hans Krull har ofte gengivelser af mennesker, utydelige og tydelige, væsner, stemninger.

Peter Birk bruger lineal og blyanter, tuscher og gentagne mønstre. Og kredser om planter og blade og former.

Hans Krulls skitsebøger er fyldt med små sætninger, som fortæller om stedet han er, om humøret han er i, eller tanker og associationer, taget ud af en kontekst.

Peter Birks har ofte indramning med en skarp streg, som for at kunne holde styr på tingene, og holde inspirationerne adskilt, eller mulighed for at samle, eller noget helt andet?

Hans Krulls skitsetegninger er for det meste farvelagt med en hurtig og intens akvarel, i mange farver.

Peter Birks er sort/hvide og skarpe i stregen.

Alt i alt to meget forskellige brug af skitsebøger. Men med samme formål: at bevare en stemning, en tilstand, en form, en farveholdning….

Peter Birks palmestudier, som går igen i mange af udstillingens værker.
Gengivet med tilladelse fra kunstneren/Galerie Parnasse.
Peter Birk – vasestudier.
Gengivet med tilladelse fra kunstneren/Galerie Parnasse.

Få ro og fordybelse, når du arbejder med skitsebog

Skitsebøger har mange funktioner.

Selvom man får et helt unikt kig ind i kunstnerens skitsebøger og arbejdsproces, kan vi jo ikke helt vide, hvad pokker det handler om.

De fleste billedkunstnere arbejder med skitsebøger.

I skitsebøgerne undersøges motiver, kompositioner og stemninger, og ind imellem er der et motiv eller en tegning der bliver omsat til et “rigtigt” maleri.

Intet er så inspirerende som at kigge i en kunstners skitsebog, og netop derfor får skitsebøgerne ofte en særlig plads ved særudstillinger. Her er nerven til kunstnerens indre, til årsager, til følelser og til inspirationer i alle udgaver.

Jeg har ofte skrevet om skitsebøger her på kroyerskvarter.dk, både mine egne og andres, og her er der endnu engang en understregning af, at det hele starter med de tilfældige streger, som måske, måske ikke bliver til noget andet.

Uanset om man er en anerkendt billedkunstner, eller bare er een der nyder at være i processen, og arbejder med at blive mere bevidst og tilstedeværende, ved at bruge en skitsebog, er der god inspiration og process at hente.

Eksempel på Hans Krulls skitsebogsarbejde i forgrunden , og færdige billeder i baggrunden.
Skitsebogen er selvbundet. Den består af kraftigt akvarelpapir, formentlig i en erkendelse af, at hvis man vil bruge masser af akvarelfarver, skal papiret kunne tåle noget vand.
Akvarelsiderne er bundet ind i omslaget af en gammel indbundet bog, og der er mulighed for at bladre i den, i udstillingen.
En ret skøn skitsebog.
Skitsebog og billeder gengivet med tilladelse fra kunstneren/Galerie Parnasse.

Flere artikler om skitsebøger på kroyerskvarter.dk

Besøg udstillingen

Hvis du kan når det, inden udstillingen lukker d. 27. marts 2020, vil jeg anbefale at du kigger forbi.

Der er masser af inspiration at kigge på, og især de billeder som de to kunstnere har lavet sammen, synes jeg er værd at bemærke. Her rammer de to arbejdsmetoder sammen i et perfekt clash af tilfældighed og planlagte streger.

Og så er der skitsebøgerne… (enkelte kan bladres i…)

Skitsebøger på udstillingen. Forskellen mellem de to kunstneres arbejdsproces er til at få øje på, men begge skitsebogssamlinger er meget inspirerende og giver et rigtig godt indblik i den kreative proces.
I baggrunden ses det store maleri, som er et af fællesmalerierne, skabt til udstillingen på Galleri Parnasse.

Læs mere: Mit lillebitte bidrag til udstillingen: Hårbøjler med crepepapirblomter, lavet til ferniseringen.

Om Hans Krull

Hans Krull er en århusiansk kunstner som har sat sit spor i bybilledet igennem mange år. Hans skulpturer præger pladser og stræder, hans malerier hænger på offentlige institutioner, hospitaler med mere, og hans genkendelige, lette, livlige streger pryder husgavlene.

En rigtig Aarhus-dreng igennem mange år.

Hans Krull – Shaman. Acryl på lærred.
Gengivet med tilladelse fra kunstneren/Galerie Parnasse.

Jeg husker især Hans Krulls proces fra et tv-program jeg så for nogle år siden, som gjorde stort indtryk på mig. Her klatter han noget af på et lærred, hvorefter han klasker det sammen med et andet lærred, på kryds og på tværs, og får en helt masse mønstre og aftryk som kan arbejdes videre med.

En lækker, intuitiv og meget inspirerende måde at arbejde på. Og lidt af en icebreaker for fx amatørmalere der kan stå og lamme lidt over det hvide lærred. Så tænk på Hans Krull, og du er på vej.

Kombinationen mellem de to kunstnere er ret fin. Som Hans Krull beskriver det i udstillingskataloget: “Kig engang på Peter. Han er meget mere stram i sit udtryk end jeg er. Peter kunne for fanden blive arkitekt med den måde han bruger linealen på. Jeg sjasker rundt med malingen, men samtidig er jeg også god til at lave motiver og kan tegne det meste”

Fra Hans Krulls skitsebog. Her har han formentlig brugt “klapsammen-teknikken” og fået en perfekt spejling ud af det, dog med meget forskellige udtryk, pga intensiteten i farver/outline.
Gengivet med tilladelse fra kunstneren/Galerie Parnasse.
De to kunstnere igang med et vægmaleri.
Fotograf: Jesper Balleby.

Om Peter Birk

For et par år siden var jeg til et foredrag med Peter Birk. Det var en ret spændende oplevelse, for han lod os tilhørere få et kig ind i en verden som er ukendt for mange. Og han er en god fortæller.

Det handlede om graffiti / Street Art – kulturen.

En kultur, som de senere år har bevæget sig fra udskældt undergrund, til megahot kunstretning.

Peter Birk er dybt forankret i grafiiti og street art kulturen, og har i sine helt unge dage været een af de unge vilde, som rejste Europa rundt for at male på forbudte steder, som klatrede på togene i Berlin og gik i et med undergrunden i de fleste større byer i Europa.

Nu er graffitien blevet “stueren” på en helt anden måde. Alle vil have Street Art. Og Peter Birk er een af dem man går til.

Peter Birk er een af grundlæggerne til det arhusianske galleri Grisk, som blandt andet står for en street art festival hverts år i festugen, og også formidler kontakt til virksomheder og organisationer som gerne vil have lavet fx vægmalerier på facader, og finde kunstnere til det.

Og så har han altså selv en omfattende kunstnerisk produktion.

Peter Birk – skitse til et vægmaleri.
Skitsen er gengivet med tilladelse fra kunstneren/Galerie Parnasse.
Peter Birk – mixed media på lærred. Ingen titel.
Gengivet med tilladelse fra kunstneren/Galerie Parnasse.
Palmestudierne er fortsat på skateboards.
Peter Birk – Mixed media på skateboards, ingen titel.
Gengivet med tilladelse fra kunstneren/Galerie Parnassse.

Besøg udstillingen i Galleri Parnasse i hele marts måned 2020.

Galerie Parnasse, Rosensgade 22, baghuset. 8000 Aarhus C.