Eller – historien om hvordan mine crepepapirblomster pludselig blev indlemmet i en cool fernisering.

“Har du lyst til at hjælpe os? vi vil gerne have nogle af dine blomster monteret på hårbøjler, som vi kan bruge til en fernisering. Så folk kan genkende os.”

Sådan spurgte Trine fra Galerie Parnasse i Aarhus, og ja, selvfølgelig kunne vi finde ud af det.

Og sådan gik det til at jeg pludselig sad og fandt på små kompositioner af forårsblomster, og satte dem sammen på hårbøjler.

“Det skal ikke være sådan Frida-Kahlo-agtigt” fortsatte Trine fra Galleriet. Altså ikke noget med kæmpeblomster, men mere enkelt og gerne forårsagtigt.

Først skulle overvejes hvordan blomsterne skulle monteres på bøjlerne? Og hvilke bøjler der var velegnede?

Skulle der limes? vikles? syes?

Først lavede jeg nogle mock-ups, med eksisterende blomster på et stykke kraftigt ståltråd. Bare for at se hvordan det fungerede.

Dem jeg besluttede mig for at fortsætte med, blev dernæst monteret på plasthårbøjler, omviklet med crepepapir.

Dernæst skulle overvejes hvor mange blomster der skulle være på hver enkelt bøjle.

Ikke for mange, så det blev overdænget. Ikke for få, så det blev for småt.

Og så skulle der være nogle bøjler med en enkelt blomst, til køkkenpersonalet.

Det blev til valmuer i fire forskellige nuancer.

Og nogle brystbuketter til det mandlige personale.

Læs mere: Skitsebøger fra Hans Krull og Peter Birk.

Og så kom dagen for ferniseringen. Blomsterne passede fortrinligt ind i Krull/Birk-universet, som du kan læse mere om her.
Og personalet var let-genkendeligt.
Her er det Trine Runge Jessen, medejer af galleriet, til ferniseringen.