“SÅ STÅ DOG STILLE; DYR!”

Det er skønt at betragte dyr og at tegne dem. Muskler og skelet, manker og følehorn. Men det er meeeega-irriterende at de sjældent har forstået, at de lige nu skal stå stille, for de bliver faktisk tegnet!

Klare kendetegn

De fleste dyr har en helt karakteristisk udseende, fx ved vi alle at en hest har en manke og at bagbenene er kraftigere end forbenene. En kænguru har en lille overkrop, men en stor underkrop, og så lige den dér pung på maven.

Kattens hoved er næsten trekantet , set forfra, og den har en lang hale.

Hvis du vil prøve dig frem er der flere muligheder. Problemet med dyr er at de ikke står stille, også selvom man beder dem om det. Men så kan du tage andre ting til hjælp.

Når de ikke vil stå stille…

Fx kan du finde dyrebilleder frem, fra bøger eller nettet. Start med at tegne efter dem, så er du sikker på at motivet ikke flytter sig undervejs.

Du kan øve dig på formerne, ved fx at lægge et stykke madpapir over billedet, og tegne omridsene af. Gør det flere gange, og prøv så bagefter at tegne dyret ved at kigge på det med øjnene.

Der er tit folk der siger at det er “snyd” at bruge små tricks som dette, men hvis nu det er dét der gør at du bliver fortrolig med formen, så skidt med fordommene, og gå i gang. Det vigtigste er , at du har “noget” at kigge på.

Dét, at du prøver at tegne formen, de brede bagben, ryggens krumning, den spidse næse (alt efter hvilket dyr du har fat i) er med til at give dig tryghed i formen, og affotografere formen for dit indre øje.

Du kan også bruge din mobiltelefon, hvis du står foran et rigtigt levende dyr der ikke vil stå stille.

Det har jeg fx gjort på to af disse disse tegninger af pandaerne i København ZOO. Og måger i slutningen af artiklen. Måger, som er endt med at blive gengivet igen og igen, på basis af den første skitse.

Pandaer i Kbh ZOO

ZOO har bygget et pandahus hvor man kan sidde i en restaurant lige ved siden af pandaerne. Så den panda der luntede rundt lige uden for vinduet gav mig en enestående chance for at forevige den i min medbragte skitsebog.

Som du kan se lavede jeg fire forholdsvist hurtige skitser.

De to af dem er lavet direkte efter pandaen, der sad stille foran mig. Det er dem til højre. Den er nemlig et roligt dyr, som sidder helt stille og spiser læææænge. Og det er jo dejligt når den er model for en tegning.

De to andre tegninger, til venstre, er pandaen i bevægelse. De udspringer af billeder på min mobiltelefon. Taget mens pandaen gik forbi. På et tidspunkt var den nemlig gået hen i den anden ende af anlægget, og jeg kunne ikke se den, og så var det jo oplagt at tegne efter telefonen.

De sorte skraverede felter er vigtige når det er en panda. Det er dem der er dens særlige kendetegn. Og dem der gør, at man ikke er i tvivl.

Alle fire tegninger har hver taget ca 5. minutter. Og ja, jeg nåede også at få lidt at spise, mens jeg besøgte restauranten.

Nu er der muligvis en enkelt eller to der tænker: “Man kan da ikke tillade sig at sidde og tegne på en restaurant”.

Men – så længe man gør det diskret, og uden at genere nogen, så kan man tegne overalt. I dette tilfælde var jeg alene. Jeg sad helt ude ved vinduerne, og ingen kunne egentlig rigtig se hvad jeg lavede. Og jeg havde kun min skitsebog og en blyant fremme. Ikke hele udtrækket med farver og alt muligt andet. Så der var plads til både mine små vietnamesiske hapse-delikatesser, og min skitsebog.

Og først da jeg skulle betale regningen, opdagede tjenerne hvad jeg havde gang i. Og de var ret forbløffede over, hvad der var sket ved mit bord. Men mere duperede og fornøjede, end irriterede.

Tyrkiske geder

Her ser du en flok geder. De boede i en indhegning i en lille landsby i Tyrkiet, hvor jeg kom forbi med min skitsebog.

De stod jo overhovedet ikke stille. Så det var noget med at lave lynhurtige skitser, med kun ganske få streger.

Når man gør det, arbejder man ligesom når man laver lyntegninger til croquis. Det handler om at træne øjnene til at lave helt enkle streger, for at få det rigtige udtryk frem.

Og hvis du lige kigger godt efter, så kan du se at mange streger er sat flere gange, og måske ikke helt ramt rigtigt. Men det samlede billede fungerer.

Da stregtegningerne var banket ned på papiret, var der mere ro på. Jeg åbnede mit lille rejse-akvarelsæt, og satte sporadiske skygger på. Skyggerne er med til at understrege gedernes form.

Måger

Måger skitseret med blyant, efter fotos på mobilen. (de skygger du kan se stammer fra gennemslag fra siden bagved)

Så snart der er en måge i nærheden, hiver jeg mobilen forem for at tage billeder. Især hvis det er måger der er nærgående, så jeg kommer tæt på.

Mågerne herover var store havmåger, som jeg mødte på Lofoten, for et par år siden. De var sultne og nærgående, og dykkede ned for at spise rester fra tallerkenerne, på en udendørs restaurant.

Jeg klikkede løs med kameraet.

Senere brugte jeg billederne som forlæg for en helt masse tegninger af måger.

Een af tegningerne blev gengivet i rigtig mange udgaver. Jeg kan godt lide at vende tilbage til den samme form, og så forsøge at gengive den på forskellige måder.

Og så er det jo muligt senere at gøre dyrestudierne til rigtige malerier. De er gode som skitseforlæg.

Mågen herover landede en meter fra mig, fordi jeg havde levnet noget mad. (Det var torsketungerne, som jeg tidligere har beskrevet på bloggen her) .

Den var voldsomt nærgående, men bevægelserne er hurtige, så jeg havde ikke en chance for at tegne den, eller affotografere formerne med øjnene, så jeg nød at leve i en tidsalder, hvor jeg lige kunne trække kameraet op af lommen og knipse løs.

Da den store havmåge var fløjet, drak jeg eftermiddagste, mens jeg skitserede den efter et af fotoerne.

Siden har jeg brugt lige præcis den tegning som forlæg til mange andre ting. Den står bare SÅ flot dér med vingerne foldet ud.

FX tegnede jeg den af på et stykke madpapir, samme aften, og spejlede det over på en ny side i min lofoten-skitsebog. Jeg havde været på en kunstudstilling med den norske kunstner Bjarne Melgaard, som af kunstkendere er blevet udråbt til at være den vigtigste norske kunstner siden Edward Munch. Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men jeg var voldsomt begejstret for hans billedverden.

Mit bud på mågen, mens jeg leger at jeg er Bjarne Melgaard. Jeg har tegnet den af efter madpapiret to gange, og så arbejdet meget ekspressivt med tusch, farvekridt og akvarel.

Og så kan det godt nogen gange være sjovt at efterligne.

Mågeskitsen brugte jeg igen senere i et af mine egne billeder. Overført med madpapir, og tegnet op med en lys posca-tusch, på en spændende baggrund.

“Frihed” af Tina Krøyer, 2017

Og sådan er det jo sjovt, så meget der kan komme ud af at sidde på en tilfældig udendørs cafe.

Det er bare om at komme igang!

Det er slet ikke nødvendigt at sidde et eller andet eksotisk sted og tegne dyr. Du kan jo starte med hunden, katten eller kanariefuglen! – og hvis de ikke er stille nok, så smut på nettet og find et dejligt dyr at tegne efter.

Rigtig god fornøjelse !